Hyvällä briiffillä vai hyvällä tuurilla? (avoin kirje mainostoimiston asiakkaalle)
Markkinoinnin ainoa tehtävä on lisätä tuotteiden ja palveluiden kysyntää. Hyvin toteutettuna markkinointi on siis investointi, joka lisää myyntiä. Kuinka pakollisena kulueränä usein pidetty markkinointi sitten käännetään kannattavuutta parantavaksi sijoitukseksi?
Yksi tärkeimmistä markkinoinnin lopputulokseen vaikuttavista asioista on toimeksianto, eli briiffi, sillä sen tarkoituksena on tehdä yhteistyöstä kannattava investointi. Fiilispohjalta tehtyihin toimeksiantoihin sen sijaan saa yleensä tuotoksia, joiden tuloksetkin ovat vähän mitä sattuu ja täysin tuurista kiinni. Välillä saattaa osua napakymppiin, mutta todennäköisemmin asiakas vain menettää rahaa sekä luottamuksen mainostoimistoon ja suunnittelijaväki puolestaan turhautuu päämärättömään puuhasteluun.
Huonosti toteutettu markkinointi on turha menoerä
Jos mainostoimiston suunnittelija esittää asiakkaalleen tämän egoa haastavia tai suorastaan tyhmältä tuntuvia kysymyksiä, on asiakkaan syytä olla onnellinen. Kyseenalaistaminen on nimittäin merkki siitä, että toimiston väki suhtautuu työhönsä ja asiakkuuksiinsa kunnianhimoisesti. Mainostoimiston tärkein tehtävä ei ole synnyttää luovia ratkaisuja, vaan keksiä parempia ongelmia.
Ennen tapaamista mainostoimiston kanssa kannattaa miettiä tarkasti miksi ihmeessä haluat sen esitteen, logon, verkkokaupan, adwords-kampanjan tai mitä ikinä oletkaan tilaamassa. Kenelle se on suunnattu? Mitä sen avulla pitäisi saada aikaan ja kuinka ajattelit mitata tulosten toteutumista?
Hyvä briiffi pitää sisällään:
Tavoitteet
Minkälaisen viestin haluat saada perille? Miksi? Millä aikavälillä?
Perustiedot tuotteesta tai palvelusta
Mikä tuote on, mitä se maksaa, mistä sitä saa? Ja ennen kaikkea, mitkä ovat sen hyödyt kuluttajalle?
Kohderyhmä
Mikä on tuotteesi tai palvelusi asiakkaiden demografia? Minkälainen on heidän ostokäyttäytymisensä?
Kilpailutilanne
Mitkä tuotteet tai palvelut kilpailevat samoista asiakkaista ja kuinka ne eroavat omastasi?
Aikataulu
Millä aikataululla projekti pitää saada valmiiksi? Kuinka paljon omaa aikaa olet valmis käyttämään kommentointiin ja yhteydenpitoon?
Budjetti
Avaa ja perustele mahdollisimman tarkasti, kuinka paljon olet valmis sijoittamaan markkinointiin. Muista, että markalla saa markan palvelua.
Tavoitteiden mittaaminen
Miten asetettuja tavoitteita ja projektin onnistumista voidaan mitata? Kuinka oppeja voidaan hyödyntää tulevissa projekteissa?
Tietenkin voit tilata sen esitteen tai banderollin miettimättä moisia epäolennaisuuksia, varsinkin jos tilikausi lähestyy loppuaan ja loppuvuoden budjetti on kertakaikkiaan pakko saada haaskattua mihin tahansa etäisesti markkinoinnilta haiskahtavaan.
Mutta älä ihmettele, mikäli lopputulos on toteutukseltaan tyylitön, huonosti ketään puhutteleva ja kasvuun budjetoimasi markkinointisarake muuttuukin taseessa kulueräksi.
Lisätietoja aiheesta voit kysellä:
Lisää samankaltaista luettavaa
Digimarkkinoinnin trendit 2024
Vaikka parhaat ideat ovat mielestämme ajattomia, ei trendien haistelu ole tiettävästi vielä satuttanut ketään.
Lue lisääStrategia on verbi
Väitämme, että strategia on oikeastaan teonsana. Paraskaan strategia ei voi toimia, jos sitä ei jalkauteta jokapäiväiseen toimintaan, vaan se suljetaan mappiin ja unohdetaan kulmahuoneen ylähyllylle pölyttymään.
Lue lisääAnalytiikka tietää keitä asiakkaasi ovat, mutta tiedätkö sinä?
Uskotko tietäväsi keitä asiakkaasi ovat? Entä tiedätkö milloin ja millä tavalla he ostavat mieluiten? Todennäköisesti et, mutta analytiikka sen sijaan tuntee heidät kaikki.
Lue lisää