Brändin arvolupaus
Brändin anatomia minuutissa on sisältösarja, jossa brändineuvonantaja Toni Lähde jakaa vinkkinsä vahvan brändin rakentamiseen ja kehittämiseen. Neljännessä osassa keskitymme brändin arvolupaukseen.
Brändin arvolupaus on lupaus hyödyistä ja arvosta, joita brändi tuo asiakkaan elämään. Käytännössä arvolupauksen tarkoitus on auttaa siirtämään ostajan katse pois hinnasta sekä ymmärtämään ja uskomaan tuotteen tai palvelun hyöty.
Arvolupaus vastaa kysymykseen mitä: mitä sellaista yritys tekee, joka muuttaa, auttaa tai helpottaa asiakkaidensa elämää. Se kertoo missä yritys on paras auttamaan asiakasta ratkaisemaan ongelman tai hyödyntämään mahdollisuuden ja mitä konkreettisia, kohderyhmälle merkityksellisiä hyötyjä yrityksen tuotteet tai palvelut saavat aikaan.
Esimerkiksi McDonald’s on tunnettu arvolupauksestaan: se tarjoaa tasalaatuisia pikaruokatuotteita nopeasti ja yhdenmukaisesti ympäri maailmaa. Posti puolestaan on viime vuosina kehittänyt brändiään useampaan otteeseen, mikä on kirvoittanut julkista keskustelua somessa ja toreilla. “Sä tilaat, mä tuon” -mainoskampanjasta on päästy astetta pidemmälle arvolupaukseen “Toimitamme vastuullisesti sen millä on merkitystä – sinun ehdoillasi”. Uudella arvolupauksellaan Posti pyrkii olemaan mukana muuttuvassa maailmassa ja asiakkaidensa arjessa.
Brändin arvolupaus ei siis ole slogan eikä kuvaus tarjottavasta tuotteesta tai palvelusta. Arvolupauksen tarkoitus on auttaa ymmärtämään, miten voit auttaa asiakkaitasi tavalla, johon kilpailijat eivät kykene.
Miksi arvolupaus on tärkeä brändille?
Ilman arvolupausta kohderyhmällä ei ole syytä ostaa yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita. Silti suuri osa yrityksistä tarjoaa ylivoimaisen lisäarvon sijaan silkkaa oletusarvoa asiakkailleen.
Apua arvolupauksen päivittämiseen tarvitset, jos markkinointiviestisi keskittyvät arvon luomisen sijaan tuotteiden tai palveluiden ominaisuuksien listaamiseen. Toni Lähteen brändityöpajassa kirkastamme yhdessä brändisi arvolupauksen siten, että se herättää tarpeen, tarjoaa ratkaisun ja näyttää hyödyt – tarjoaa siis ylivertaista arvoa kohderyhmällesi.
Tutustu Toni Lähteen brändityöpajaan
Seuraavassa Brändin anatomia minuutissa -jaksossa selvitämme miksi brändin kohderyhmäymmärrys on tärkeää. Jakso julkaistaan 21.5.
Brändin anatomia minuutissa -sisältösarjassa opit ymmärtämään brändin merkityksen, inspiroidut parhaista esimerkeistä ja saat selville brändineuvonantaja Toni Lähteen vinkit vahvan brändin rakentamiseen ja kehittämiseen.
Lisätietoja aiheesta voit kysellä:
Lisää samankaltaista luettavaa
Palvelumuotoilu on oksymoroni
Palvelumuotoilu on kaikkien huulilla oleva hype-termi, mystinen loitsu, joka ääneen lausuttuna saa aikaan huikeita tuloksia, luo kilpailuetua ja globaalia pöhinää.
Lue lisääDiilistä tuttu brändiasiantuntija Toni Lähde Don & Brancon neuvonantajaksi
Toni Lähteen vuosikymmenten kokemus kansainvälisten brändien rakentamisesta yhdistyy Don & Brancon asiantuntemukseen digitaalisesta brändimarkkinoinnista.
Lue lisääBrändin kohderyhmä
Brändin anatomia minuutissa -sarjan viidennessä jaksossa avaamme, miksi brändin kohderyhmää ei voi määritellä vain demografisten olettamien kautta
Lue lisää