Brändin kohderyhmä

Brändin kohderyhmä

Brändin anatomia minuutissa on sisältösarja, jossa brändineuvonantaja Toni Lähde jakaa vinkkinsä vahvan brändin rakentamiseen ja kehittämiseen. Viidennessä osassa keskitymme brändin kohderyhmään ja asiakasymmärrykseen.

Brändistrategian kannalta on äärimmäisen kriittistä tietää kenelle brändi on tarkoitettu. Brändin todellinen kohderyhmä voi kuitenkin olla jotain aivan muuta kuin miksi yritys sen itse mieltää. Brändin kohderyhmä on se potentiaalisin heimo, joka ajattelee, toimii ja kommunikoi yhteensopivasti yrityksesi ajattelutavan kanssa, ei pelkkään demografiaan pohjautuva määritelmä. Kun kohdistat viestisi ja tarjoamasi juuri oikealle joukolle, voit hallita markkinaa tehokkaammin ja rakentaa vahvemman brändin.

Kilpailuun asiakkaiden suosiosta voidaan vastata vain syvällisellä ymmärryksellä kuluttajien käyttäytymisestä. Suomessa etenkin päivittäistavarakauppaketjut ovat asiakasymmärryksen suunnannäyttäjiä. Ketjujen kanta-asiakasohjelmat keräävät jatkuvasti tietoa asiakkaiden mieltymyksistä ja ostokäyttäytymisestä, mikä auttaa räätälöimään markkinointia ja parantamaan asiakaskokemusta.

Myös yhteisöviestinnän alusta Slack on saavuttanut suosionsa tunnistamalla modernien yritysten ja etätiimien viestintähaasteet ja ratkaisemalla ne kohderyhmälähtöisellä ja tuottavuutta parantavalla käyttöliittymällä. Kun asiakasymmärrys on brändistrategian kulmakivi, rakentuu brändistä kohderyhmälle merkityksellinen.

Miten brändi voi kehittää ymmärrystä kohderyhmästään?

Jos brändisi ei satu olemaan Google, ei myöskään sen kohderyhmä voi olla ”kaikki”, vaan ainoastaan se joukko ihmisiä, jonka tarpeisiin brändi vastaa parhaiten. Mikäli yritys ei tunne asiakaskuntaansa, on sen mahdotonta personoida viestejään ja toteuttaa aidosti puhuttelevaa markkinointia. Ilman asiakasymmärrystä brändillä ei siis ole edellytyksiä luoda todellista vaikutusta – sitä mikä näkyy myyntiluvuissa.

Kohderyhmä on yksi niistä brändistrategian osista, joihin haemme vastauksia Toni Lähteen vetämässä brändityöpajassa. Brändityöpajan tehtävien kautta asetumme kohderyhmän saappaisiin ja jalostamme asiakasymmärryksestä kilpailuetua.

Tutustu Toni Lähteen brändityöpajaan

LUE LISÄÄ BRÄNDITYÖPAJASTA

Seuraavassa Brändin anatomia minuutissa -jaksossa selvitämme mitä brändipositio tarkoittaa. Jakso julkaistaan 28.5.

Brändin anatomia minuutissa -sisältösarjassa opit ymmärtämään brändin merkityksen, inspiroidut parhaista esimerkeistä ja saat selville brändineuvonantaja Toni Lähteen vinkit vahvan brändin rakentamiseen ja kehittämiseen.

Katso kaikki jaksot >

Lisätietoja aiheesta voit kysellä:

Henrik Kaila

Lisää samankaltaista luettavaa