Brändipositio
Brändin anatomia minuutissa on sisältösarja, jossa brändineuvonantaja Toni Lähde jakaa vinkkinsä vahvan brändin rakentamiseen ja kehittämiseen. Kuudennessa ja tämän kauden viimeisessä jaksossa puramme brändiposition käsitettä.
Brändipositio määrittelee millainen brändi on suhteessa kilpailijoihin. Se kertoo brändin aseman toimialalla, yhteiskunnassa ja etenkin kohderyhmän elämässä liittämällä brändiin tiettyjä ominaisuuksia kuluttajien mielissä.
Brändipositiolauseke on kuin sateenvarjo, joka kokoaa alleen brändin tarkoituksen, kilpailuedun ja arvolupauksen. Se osoittaa brändin paikan markkinassa ja puhuttelee kohderyhmän tapaa ostaa kilpailijoita paremmin.
Esimerkiksi kosmetiikkabrändinä Chanel positioituu ikoniseksi symboliksi eleganssille ja ylellisyydelle, ja on hintapisteensä ja myyntikanaviensa vuoksi vain harvojen valinta. Nivea puolestaan on pitkät juuret omaava koko perheen päivittäistavarakaupoista löytyvä brändi, jonka laadukkaat tuotteet ovat kaikkien saavutettavissa. Vastaavia positioinnin ääripäitä on nähtävillä myös Suomessa. Siinä missä Tokmannni asemoi itsensä halpamyymäläketjuksi tarjoten laajan valikoiman tuotteita edulliseen hintaan, on Stockmann premium-tavaratalo, joka keskittyy luksukseen ja eksklusiiviisuuteen.
Positiointi on yksi tehokkaimmista brändityökaluista. Se toimii tulkkina markkinointiviestien melulle ja sekavuudelle kuluttajien etsiessä arvoa ja merkitystä vaihtoehtojen viidakosta.
Voiko kerran saavutettu brändipositio muuttua?
Brändin rakentaminen on täysin erilaista digitaalisessa ympäristössä kuin ennen ja siksi myös brändiposition on oltava jatkuvassa liikkeessä. Kuluttajat eivät halua ainoastaan, että brändit ovat erottuvia ja merkityksellisiä, vaan että ne pysyvät sellaisina jatkossakin.
Menestyvät brändit ymmärtävät, että positioinnissa ei ole kyse paikasta, vaan suunnasta. Brändien on kehityttävä jatkuvasti paikallaan polkemisen sijaan. Toni Lähteen brändityöpaja auttaa viemään brändiäsi eteenpäin muuttuvassa maailmassa ja varmistamaan, että se säilyy relevanttina vielä huomennakin.
Tutustu Toni Lähteen brändityöpajaan
Brändin anatomia minuutissa -sisältösarjassa opit ymmärtämään brändin merkityksen, inspiroidut parhaista esimerkeistä ja saat selville brändineuvonantaja Toni Lähteen vinkit vahvan brändin rakentamiseen ja kehittämiseen.
Lisätietoja aiheesta voit kysellä:
Lisää samankaltaista luettavaa
Mitä on luova suunnittelu?
Luovuus on olennainen osa markkinointialan identiteettiä, mutta mistä asiakas oikein maksaa ostaessaan luovaa suunnittelua?
Lue lisääYdinviesti on markkinointisi keihäänkärki
Keihäänkärkeä käytetään edelleen metsästysvälineenä – myös vertauskuvallisessa merkityksessä, kuvaamaan asiakashankinnan kannalta tärkeimmän viestin kiteyttämistä.
Lue lisääBrändin tarkoitus
Brändin anatomia minuutissa -sarjan toisessa jaksossa pureudumme brändin tarkoitukseen, joka on yksi keskeisimmistä käsitteistä brändistrategiassa.
Lue lisää