Brändin anatomia minuutissa
Brändin anatomia minuutissa -sarjassa brändineuvonantaja Toni Lähde pilkkoo brändityön helposti omaksuttaviin osiin, jotka auttavat brändiäsi menestymään.
Sisältösarjan avulla opit ymmärtämään brändin merkityksen, inspiroidut parhaista esimerkeistä ja saat selville Suomen tunnetuimman brändistrategin vinkit vahvan brändin rakentamiseen.
Brändin ABC
Ensimmäisessä jaksossa selvitämme mikä on brändi ja miksi brändin kehittämisen pitäisi kiinnostaa jokaista markkinointipäättäjää.
Jos et ole brändi, olet hyödyke. Ja hyödykkeen voi vaihtaa toiseen hetkessä. Brändiä ei, sillä se ei myy tuotetta, vaan kokemuksia, tunteita ja ideologioita, jotka ovat kohderyhmälle merkityksellisiä. Siksi brändi on yrityksen tärkein voimavara.
Brändin tarkoitus
Toisessa jaksossa pureudumme brändin tarkoitukseen, joka on yksi keskeisimmistä käsitteistä brändistrategiassa.
Brändin tarkoitus määrittelee, miksi brändi on olemassa pelkän voiton tavoittelun ulkopuolella. Kun brändi löytää tarkoituksensa, se luo syvemmän yhteyden asiakkaisiinsa. Se muuttaa kuluttajan valinnan sattumanvaraisesta strategiseksi.
Brändin kilpailuetu
Kolmannessa jaksossa selvitämme mistä brändin kilpailuetu muodostuu ja mitä merkitystä sillä on liiketoimintaan.
Kilpailu markkinoilla on kovempaa kuin koskaan ennen. Siksi brändin menestyksen kulmakivi on sen kyky erottua kilpailijoistaan, toisin sanoen kilpailuetu. Kilpailuetu ei ole asia, jonka vain löytää sattumalta, vaan se täytyy luoda strategisen prosessin avulla.
Brändin arvolupaus
Neljännessä jaksossa pohdimme mikä on arvolupauksen tarkoitus ja kuinka ylivertainen arvolupaus luodaan.
Brändin arvolupaus on lupaus hyödyistä ja arvosta, joita brändi tuo asiakkaan elämään. Käytännössä sen tarkoitus on auttaa siirtämään ostajan katse pois hinnasta sekä ymmärtämään ja uskomaan tuotteen tai palvelun hyöty. Ilman arvolupausta kohderyhmällä ei ole syytä ostaa yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita.
Brändin kohderyhmä
Viidennessä jaksossa avaamme, miksi brändin kohderyhmää ei voi määritellä vain demografisten olettamien kautta.
Brändistrategian kannalta on äärimmäisen kriittistä tietää kenelle brändi on tarkoitettu. Brändin kohderyhmä on se potentiaalisin heimo, joka ajattelee, toimii ja kommunikoi yhteensopivasti yrityksen kanssa. Kun kohdistat viestisi ja tarjoamasi juuri oikealle joukolle, voit hallita markkinaa tehokkaammin ja rakentaa vahvemman brändin.
Brändipositio
Kuudennessa ja tämän kauden viimeisessä jaksossa selvitämme, miksi brändiposition määrittäminen on yksi tehokkaimmista brändityökaluista.
Brändipositio määrittelee millainen brändi on suhteessa kilpailijoihin. Se kertoo brändin aseman toimialalla, yhteiskunnassa ja etenkin kohderyhmän elämässä liittämällä brändiin tiettyjä ominaisuuksia kuluttajien mielissä. Menestyvät brändit ymmärtävät, että positioinnissa ei ole kyse paikasta, vaan suunnasta.
Lisää tulossa pian…
Tutustu sillä välin Toni Lähteen brändityöpajaan, joka haastaa tapasi ajatella brändiä digitaalisessa maailmassa. Autamme rakentamaan brändistäsi voimavaran, joka kestää aikaa ja kilpailua.