Riviera
Elokuvateatteri Rivieran toisen teatterin avaaminen asetti uuden riman verkkosivuston käyttäjäkokemukselle. Koska elokuva-alalla on aina käytettävissä parasta mahdollista kuva- ja videomateriaalia, oli luovan konseptin kantavana ideana perustaa sivulle leffojen karkkikauppa, jossa alan makein valikoima saa ansaitsemansa huomion. Pääroolin annoimme kuitenkin käyttäjäkokemukselle, jotta Rivieran uniikin palvelun draaman kaari säilyy ehjänä aina varaamisesta itse elokuvaelämykseen.
Haaste
Elokuvateatteri Riviera avasi loppuvuodesta 2022 toisen teatterin suositun esikoisensa rinnalle. Punavuoren teatterin avautuessa ja siten koko toiminnan tuplautuessa myös verkkosivuston haasteet käytettävyyden suhteen kasvoivat. Käsipelillä pyöritettävät järjestelmät kaipasivat kipeästi teknisten ratkaisujen uusimista ja automaatioita.
Lisäksi varausprosessissa sekä lipunmyynnin että yksityistilaisuuksien suhteen oli kehittämiskohtia ja kosolti käyttämätöntä potentiaalia, erityisesti kuvamateriaalin ja automaattisesti päivittyvien hintojen hyödyntämisessä. Tavoitteena oli luoda elokuvien selaamisesta herkullinen kokemus, joka ohjaa painamaan varaa lippu -nappia.
Meidän tehtävämme oli:
1. Lisätä uusi teatteri ja kaksi uutta elokuvasalia kokonaisuuteen
2. Kohentaa elokuvatarjonnan vetovoimaa ja helpottaa elokuvanäytösten selailua
3. Kehittää käyttäjäkokemuksesta kansainvälisellä tasollakin kadehdittava
Luova idea
Elokuva-ala on sisältöjen unelmabisnestä, sillä verkkopalvelun käytössä on aina parasta mahdollista kuva- ja videomateriaalia. Malli uudelle sivustolle haettiin sisältöään tehokkaasti tarjoilevilta suoratoistopalveluilta, joita Rivieran kohderyhmä osaa käyttää lähes unissaan.
Luovan konseptin kantavana ideana oli perustaa Rivieran verkkosivustolle leffojen karkkikauppa kaikilla herkuilla, jossa alan makein valikoma saa ansaitsemansa huomion. Pääroolin annoimme kuitenkin käyttäjäkokemukselle, jotta Rivieran uniikin palvelun draaman kaari säilyy ehjänä aina varaamisesta itse elokuvaelämykseen.
Mikä kaikki muuttui?
1. Elokuvat ja näytökset esillä aiempaa houkuttelevammin
2. Selkeämpi varausprosessi, myös yksityistilaisuuksien varaamiseen
3. Sivuston parempi optimointi
4. Mailchimp-integraatio osaksi varausprosessia
Verkkopalvelun tekninen toteutus perustuu avoimen lähdekoodin WordPress-järjestelmään, joka mahdollistaa sisällön ja tuotteiden vaivattoman hallinnan ja ylläpidon sekä täyden mukautuvuuden asiakkaan tarpeisiin.
Elokuvien profiilit siirrettiin helposti uudelle sivustolle kolmannen osapuolen palvelun kautta, jonne integroimme uuden sivuston. Näin järjestelmään syötetyt elokuvat päivittyvät Rivieran sivustolle muutamassa minuutissa. Samaa rajapintaa hyödyntämällä toteutimme käyttäjäystävällisen suodatuksen niin elokuvien kuin näytösten valitsemiselle.
Toteutuksessa huomioimme luonnollisesti myös teknisen hakukoneoptimoinnin, sivuston nopeuden ja käytettävyyden kaikilla yleisimmillä laitteilla sekä sivuston rakenteen suunnittelun analytiikan ja seurannan kautta.
“Sivusto kestää hienosti kansainvälistäkin vertailua uniikkiudessaan.”
Tulokset
Siirtymiset Googlesta Rivieran sivuille: 43 700*
Orgaaninen liikenne kasvanut sivustolla: 25%**
Sivustolla vietetty aika kasvanut: 32 %**
Sivuston käytettävyys: Google Lighthouse, Performance: Desktop: 97/100 (+32.9%), Mobile: 61/100 (+96.8%)
Asiakaskokemus: NPS → 91
*Google Search Console aikaväli 1.11.22-31.12.22
**Google Analytics aikaväli 1.11.21-31.12.21 vrt. 1.11.22-31.12.22